talentweek, borobodur, vulkanen en jeeps, nieuw appartementje, 2 weekjes vakantie, dag 50!

2 april 2015 - Ubud, Indonesië

Het is alweer 5 dagen later dat ik de mogelijkheid heb om de geschreven blog te posten ivm het internet, ofja ontbrekende internet: Tijd om in een geweldig hard schommelende bus naar Bali een nieuwe blog te typen over de weken die veel te snel voorbij zijn gegaan. Wat ben ik blij met mn dagelijkse mini dagboekje, anders was ik de helft alweer kwijt! Na ons paradijselijke avontuur in het Hyatt hotel begon voor de kids de Talentweek op school. Van violen tot voetbaltrucjes en dansoptredens tot cabaret, alles kwam langs. Elke leerling was dan ook verplicht 1 of meerdere talenten te showen tijdens de afterschool activities. En talent hadden ze! Wat een lol hebben wij gehad en wat een leuke week! Tijdens deze week ook nog de meest harde regenbui ever meegemaakt waardoor de straten rivieren waren en de brommerwegen zwembaden. Dat er zó veel water binnen een paar minuten kan vallen, ongelooflijk. Verder de Indonesische docenten uitgelegd wat een tampon was omdat ze hier nog werkelijk noooit van gehoord hadden en mijn vragenlijsten voor mijn onderzoek over sportgedrag en motieven digitaal afgenomen bij alle kids van de school.
Na dit weekje weer tijd voor weekend en avontuur. Om 3.15 vertrokken van huis om de grootste boeddhistische tempel "de Borobudur" van de wereld te gaan bezoeken.
Iets meer dan een uur rijden en het laatste stuk stijl omhoog bracht ons bij het uitzichtpunt. Hier kwam de zon op achter de Merapi en Merabu vulkaan met daarvoor de tempel. Een prachtig plaatje en bijna nep uitzicht zo mooi. Doorgereden naar de tempel zelf waar ons bussen vol met indoor te wachten stonden om te vragen of ze met ons op de foto mochten. Na 10x nee toch maar besloten gewoon nonchalant ergens te gaan zitten, wat ervoor zorgde dat er groepen om ons heen kwamen staan om ons te fotograferen. Gelukkig heeft Nicky dit allemaal gefilmd op haar GoPro en zullen we dit moment niet snel vergeten. Een indrukwekkende tempel, maar door het toerisme iets minder. Zondag een dagje Parangtritis beach, met de gevaarlijkste stromingen van de wereld. Toch lekker het water in, want als lifeguard toch even testen ;) heerlijk gebodysurft, gezond met korte broek en hemd (bikini is not done hier) en lekker fruit en lotek gegeten. Zelfs nog even kort met de local lifeguards gekletst, maar hun Engels hield niet over en mijn Indonesische-strand vocabulaire ook niet echt, kort gesprekje dus ;)
Weekend alweer voorbij dus weer genoeg werk te doen op school!! Veel voor ons onderzoek aan de slag geweest en de laatste motorische testen uitgevoerd tijdens de gymles! Maandag zin in patatjes met als resultaat een dagje diaree dus we gaan maar fijn verder met de heerlijke Indonesische keuken, want westers kunnen we niet aan ;) Op het moment lekker aan het rondvragen voor tips over Bali, Lombok en de Gilis. Ook op zoek naar een appartement, homestay, b&B of guesthouse voor de laatste 6 weken na Bali in Yogya. In plaats van noord willen we graag wat zuidelijker in de stad. Na de voetbalwedstrijd met de YIS kids tegen een voetbalschool uit yogya (score 20-2 voor de tegenpartij) 's avonds uiteten bij het duurste en lekkerste restaurant van Yogya. Al vallen voor ons alle prijzen hier mee en hebben we omgerekend misschien 7 euro betaald voor 3 gangen. Om alvast wat mogelijke woonplekjes te bekijken zaterdag ochtend langs bij Martje (meisje van de fietschallenge) in Yogyadreams, zij gaat weg uit haar kamer op het moment dat wij iets zoeken. Onderweg daar naartoe de weg kwijt en op een local market beland, visjes in bamboedoosjes, grote schalen fruit en koekjes en een liveslachterij achter op de markt, bijzonder!!
De kamer bleek uiteindelijk op een prachtige locatie te zitten. En de open ruimtes, bamboe, groen en lieve mensen zorgde ervoor dat we een deal hadden voor de hele maand mei. Avonds lekker sateetjes bij ons lievelingskroegje The Lucifer waar elke donderdag en zaterdag een mega goed reggaebandje speelt. Hele avond gedanst met allemaal backpackers van over de hele wereld, ook Jose ontmoet die wel dacht dat we de 2 weken ná bali bij haar guesthouse konden zitten. Gelijk de maandag even wezen kijken, en the house of bamboo blijkt inderdaad echt veel bamboo en een prima stulpje om 2 weken door te brengen voordat we naar Jogjadreams vertrekken voor de laatste maand. Afgelopen week heel druk geweest met alle resultaten van mijn onderzoek in Microsoft Excel te verwerken, te lastig programma, te veel opties, maar het is gelukt!! Mooie tabellen en perfecte resultaten zijn er al uitgekomen. Afgelopen woensdag een meeting met alle studenten die in onze huidige homestay wonen. Wat Chinezen, veel Indonesische meiden en wat Nederlanders, in totaal 22. Cursus brandblusser gebruik, wat resulteerde in irritante Nederlanders en Indonesische meisjes die 1 voor 1 de brandblusser van de muur moesten tillen omdat ze bang waren het ding te laten vallen als ze hem nodig zouden hebben. Ookal vertrokken wij 3 dagen later, het was gezellig en de Indonesische curry smaakte erg goed!
Donderdag was de laatste schooldag voor alle kids van de periode, waardoor er allemaal afsluitende werkstukken etc werden getoond. Grade 1&2 voerde het stuk Alice in Wonderland uit, hadden zelf hun schattige outfits geregeld, alle hapjes zelf gemaakt en het toneelstuk zelf geoefend. Een onderdeel van het zelfstandig werken op onze school, was het in Nederland ook maar zo'n feest! De afsluitende oudergesprekken op vrijdag maakte dat het voor iedereen tijd was voor vakantie. Maar nee, Anouk en Nicky waren nog even flink druk met de verlenging van hun visum, anders geen paspoort om mee te nemen naar de eilanden. Normaal gesproken niet zo makkelijk hier te regelen, maar met de goede contacten kwamen wij bij de immigratiedienst binnen, konden we langs alle wachtende mensen lopen, fotootje, 10 vingerafdrukjes, ons mannetje die een kamertje binnenging en even wat ging "regelen" en hatseflats, 2 uur later werden onze paspoorts op school afgeleverd. Gekkenhuis. 'S avonds als begin van de vakantie en laatste avond van Myrthe (ons Nederlandse huisgenootje waar we veel toffe dingen mee hebben meegemaakt) lekker uiteten geweest bij ViAVia en een Bintangbeertower bij de Oxibar! Laatste nacht in Femme modern houding en vroeg het wekkertje voor onze trip naar de Bromo vulkaan. Els opgepikt bij haar B&B en maarliefst 13 uur in het busje doorgebracht. 13 uur lang shakend zitten in alle mogelijke houdingen, een airco die er na een uur al mee kapt, een chauffeur met een creatieve rijstijl en een toeter alsof we in een Scaniavrachtwagen zaten, MÉéééppppp. En toch een geweldige rit richting het oosten van java, we zagen het landschap en de mensen langzaamaan veranderen en prachtige dingen voorbij zien vliegen. Om 22.00 pas ons avondeten en in ons rieten tempeltje om 3.00 ons wekkertje voor onze tocht naar de vulkaan. Per dikke Jeep een pittig tochtje de berg op in het donker, door het vulkanische zand. Uiteindelijk aangekomen bij het uitzichtpunt. Blijkbaar hadden heeel wat mensen precies hetzelfde idee als ons. Als mieren met selfisticks, flitsende mobieltjes en irritante mutjes stonden ze op het platform. Al snel hebben wij eem perfect plekje kunnen vinden om de zon te zien opkomen en de vulkanen te zien verschijnen. De bromo is nog werkend en is zelfs in 2010 nog uitgebarsten. Geweldige fotos kunnen maken en nog nooit zo'n brede en kleurrijke zonsopkomst gezien. Alsof er 3 kleurenpalleten van Sickens onder elkaar werden gehouden! Rennend de trapjes om door te rijden naar de krater, 3 kwartier gelopen en inclusief mondkapjes op het randje van de krater kunnen staan. Onwerkelijk uitzicht en we hadden alledrie geen idee dat zulk landschap ook onderdeel van Indonesië was! Vervolgens ging Els vanmiddag verder naar de Ijen krater en zitten wij in een bus langs zee naar Bali toe!

Het plan is om via de noordkust met veel snorkelspots, mooie stranden(lovina beach), uit te komen bij de 3 bekende meren van Bali (van die postcards met de tempel op het meer), door naar de artistieke rituelenstad ubud, te reizen naar padang bai om de boot naar lombok te nemen, te duiken in het zuiden en door te reizen naar het noorden. Boot naar de Gili's te nemen en heerlijk te relaxen. En daarna via de surfstranden in het zuiden van Bali terug te vliegen vanaf Denpasar naar Yogyakarta. We zijn op dit moment bijna bij de ferry aangekomen! En hastelafistaa wat een verhaal, misschien na Bali in het vliegtuig terug alweer tijd voor een nieuw blogje! Superleuk om al jullie reacties telkens te lezen en te zien :)) We missen allebei Nederland eigenlijk nog niet, en genieten hier nog elke dag even hard!! Tot de volgende!!!! Tijd voor zon, strand, snorkel en visjes nu, byeeeee!

1. Gert Mijnheer:
    2 april 2015
    Super, wat een verhaal. Blij dat je de moeite neemt om ons mee te nemen door je vakantie (en stage).
  2. Gert Mijnheer:
    2 april 2015
    Wat een prachtig verhaal weer! Blijf genieten!
  3. Carine:
    2 april 2015
    Wauhauw! Dit klinkt echt helemaal super! Geweldig om te lezen, maar het maakt me ook stikjaloers! ;) Geniet ervan!
    XXXXXXX
  4. Jose:
    2 april 2015
    Oh Anouk, wat een belevenissen weer! Geweldig! Fijn dat jullie het zo goed naar de zin hebben en Nederland absoluut niet missen (zou ik ook niet doen na de voorjaarsstorm van afgelopen week!). Geniet vooral van al het moois om je heen. Ik kijk al weer uit naar je volgende verslag. Groetjes en heel veel plezier verder!
  5. Antonio en tante Nardy:
    2 april 2015
    Wat fijn dat je toch een blog hebt!! Kunnen we heerlijk meegenieten van al je avonturen en het scheelt heel veel vertellen als je weer terug bent! Je schrijft echt heel erg leuk, alsof we er zelf bij zijn! Heel veel plezier op Bali en we zijn ontzettend benieuwd naar je volgende blog.
    Heel veel groeten, dit keer vanuit een heerlijk zonnig en warm Portugal (wij hebben helaas de Nederlandse voorjaarsstorm gemist :-)) António en tante Nardy
  6. Jetty Hollander:
    2 april 2015
    Weer heel leuk om te lezen, "bij het woord "brommerwegen" schoot ik in de lach, dus geen bromfietswegen, maar gewoon Brommerwegen!! Geweldig!!! Wat leuk ook voor jezelf, deze blog, om later (als je oud en stram bent) terug te lezen!!! Nu op naar Bali, waar jullie natuurlijk weer een leuk onderkomen hebben gevonden!! Geniet ervan!!!
  7. Erna en Jan:
    3 april 2015
    Geweldig en wat schrijf je leuk....leest makkelijk weg. Bijzonder die verschillen in cultuur. Een reis om nooit te vergeten al is het dankzij je minidagboekje. Blijf genieten dan doen wij dat ook..... ......van jouw enthousiaste verhalen.
    Liefs Jan en Erna
  8. Fenny:
    3 april 2015
    Dank je wel voor het delen van jullie avonturen. Wat een geweldige tijd zullen jullie daar hebben. Zo leuk om te lezen!!
  9. Tante ;-):
    3 april 2015
    Hee Anouk....wat een geweldig avontuur.
    Leuk om te lezen! Geniet er nog maar even van xx
  10. Gerda:
    4 april 2015
    Wat een belevenissen! Geweldig mooi! Blijf ervan genieten!
  11. Neeltje:
    4 april 2015
    He Anouk, wat een heerlijk verhaal, aan de hand hiervan een prachtige beeldvorming hoe jullie daar rondtrekken en zoveel bijzondere dingen beleven. Wat heerlijk dat je dit kunt meemaken. Geniet en veel succes met de leuke onderbreking naar Bali. groetjes Neeltje
  12. Reninka:
    5 april 2015
    Jeetje, wat een belevenissen!! Super leuk! Geniet er van! :D (ik ben jaloers!)
    Xxx
  13. Oma wessels:
    15 april 2015
    llo anouk wat was dit weer een mooi verslag we hebben je kaart ook ontvangen nog bedankt geniet nog maar van je vacantie tot de volgende verslag groetjes van oma en opa wessels