Slangen, kippenkoppen, poepkoffie & beautybehandelingen, stranden en het lekkerste eten.

10 maart 2015 - Yogyakarta, Indonesië

Selamat Siang!!

Ja het leven in Yogyakarta heeft al aardig voor vergroting van onze indonesische woordenschat gezorgd. Vooral het bestellen van indonesisch eten zijn wij erg goed in, maar dat ter zijde ;).
Dag 30 alweer vandaag, dat betekend alweer een maand, jeetje wat gaat de tijd snel, en wat hebben we in de afgelopen weken weer veel meegemaakt.
Ik weet niet zo goed waar ik beginnen moet, dus pak ik mijn minidagboekje er maar even bij.
Op dit moment staan wij in ieder geval al 3 weken lang op de doordeweekse dagen om 6.15 op. De kippetjes, noodles en rijst in de ochtend valt aardig zwaar op de maag, dus zijn wij creatief met fruit, pannekoeken en geroosterd brood. En aangezien we 's middags en 's avonds ook vaak rijst eten is een beetje afwisseling geen probleem! 7 uur staat Hariyanto (onze lachende taxichauffeur) bij ons voor het appartement om ons naar school te brengen. Elke dag een andere route, waardoor we al heel wat indrukwekkende delen van de stad hebben gezien. Van mini indo kindertjes spelend op straat terwijl de auto's langsracen, tot de werkende Merapi vulkaan als uitzicht, zwervers met de broek half aan de billen en heel veel hard werkende mensen in de vroege ochtend. Op dit moment zijn wij eigenlijk al gewend aan het vroege opstaan, omdat het overdag soms erg warm kan zijn. Op onze school aangekomen geven wij elke ochtend Physical Education aan alle klassen, van 3-18 jaar. De kinderen kennen ons na 3 weken al erg goed, en komen met plezier naar de gymles. Elke middag is het te warm om te sporten, dus besteed ik mijn tijd aan mijn onderzoek over sportgedrag en Nicky haar onderzoek over motorische vaardigheden. Buiten dat kan er ontzettend veel gedaan worden om het sportprogramma te optimaliseren en uit te bereiden, heeft de school er geen weet van dat een erg groot percentage van de leerlingen zwaar overgewicht heeft en ook veel van hen motorische achterstanden hebben. Het sportprogramma is minimaal en de logica soms ver te zoeken. Nee, je kan niet softballen met 3 ballen en 3 handschoenen als je 20 kinderen hebt, en een compleet hockeyset voor 30 kids zonder goed hockeyveld is ook niet zo optimaal. Logica en structuur aanbrengen en focus op sportstimulering en gezondheid, maakt dat wij onze uren tot en met 16.00 's middags erg goed kunnen vullen. Elke dag gaan we weer met plezier naar stage en maakt dat vroege opstaan ineens niet meer uit als de leerlingen 'Goodmorning Ibu Nicky and Ibu Anouk zeggen' :) . Ook hebben wij via onze stage de Sport University kunnen bezoeken, Chinees nieuwjaar kunnen vieren en maken wij nu deel uit van de Talentweek waar alle kids hun talent showen. Van ballerina's tot pizzabakkers en van valse violen tot voetbaltrucjes, echt alles komt langs.

Buiten onze stage zijn we al op heel veel mooie en bijzondere plekjes in Yogyakarta en daarbuiten geweest. Ik zal kort wat/hoe proberen te vertellen wat we al hebben gedaan. Het tweede weekend op zaterdag ontdekten we tijdens ons bezoek aan het waterpaleis van de sultan dat er een kunstenaarswijkje achter dit badencomplex was, waar wij een zelfbeschilderd shirt hebben gekocht. Daarna doorgereden naar de stadsdierentuin waar we ' even ' een mega slang konden vasthouden, en wat ' even ' once in a lifetime was. (nooooit meer). Op zondag een fietstocht door de rijstvelden buiten de stad, door de meest primitieve dorpjes gefietst en afsluitend een indonesische kookworkshop gehad. De lekkerste gado-gado, sate ayam en mie goreng ooit gemaakt. Uiteindelijk bleken alle grote bekers op de kast in de keuken van onze lerares te zijn. Toen wij er zaten kwam er zelfs telefoon of ze even voor de regering wat hapjes wilde maken, okeeee tuurlijk :)
In verband met chinees nieuwjaar ook 's maandags nog vrij, dus wezen cave tuben (met banden van een rivier af door donkere grotten samen met indo' s die niet konden zwemmen), en ons tripje afgemaakt met een bezoekje aan 4 strandjes aan de zuidkust van java. Paradijsje.
Het 3e weekend gepland voor een Yogya-weekend. Loewak koffie gedronken (gemaakt van de uitwerpselen van een katachtig dier, zoek maar eens op internet -> superduur en exclusief en zelfs lekker!), gezien hoe wajong poppen worden gemaakt en bezoekje aan atelier waar ze de traditionele batik doeken maken. Uiteindelijk aangekomen bij het Kraton paleis van de Sultan. Na ons kaartje te hebben gekocht werd een nederlandse gids voor ons opgepiept. Beschrijving: 86 jaar, blote voeten, traditionele batik kleding, glazen oog en praat Oud-nederlands. Geweldige rondleiding gehad van dit mannetje, terwijl het paleis niet erg bijzonder was, maar zijn verhalen om te gieren waren!
Op de zondag hadden wij ons opgegeven om deel te nemen aan een fietstocht. Fietsen is hier erg bijzonder. Er wordt nauwelijks gefietst omdat het veel te gevaarlijk is, met dat chaos verkeer, en het ook veel te warm is om zo langzaam vooruit te komen. Toch door de grote ontwikkeling van smog wilde deze organisatie zoveel mogelijk mensen op 1 maart op de fiets krijgen met het motto Go Green! Blijkbaar was het een tocht van 20 kilometer, waarvan 11 kilometer volle bak stijgend de berg op. Zweet, overal zweet. Veel afhakers, maar uiteindelijk met 2 andere meiden toch de top weten te behalen. Onder vol gejuich en applaus onthaald op de finish. Blijkbaar waren er nog niet meer vrouwen geweest die het gehaald hadden! Terugweg in de pick up racend naar beneden en lekker gegeten bij een organic farm, zelfs de poep van de koeien werd voor electriciteit gebruikt! Gelijk zelfgebakken brood meegenomen, wat wel perfect smaakt tegenover al het witte zoete tosti brood wat hier in de winkels ligt. Want ze proppen hier suiker in werkelijk alles. Zelfs afwasmiddel ruikt naar suiker.
Afgelopen weekend zijn wij naar een internationaal feest geweest, met mensen overal vandaan, en maarlieft een Groningse DJ haha. Zaterdagavond bij een tentje gegeten met veel kip. Na het bestellen van Ayam Kepala en Ayam Kaki (we wisten niet precies wat de betekenis was, maar Ayam is altijd goed), lag er ineens een kippenhoofd en de kippenvoeten op ons bord ons aan te staren. Bek nog open, tenen gespreid, gilleennnnnnnnnnnnn. Dus de woorden kepala en kaki zijn ook weer toegevoegd aan ons persoonlijke woordenboek, nooit meer vergeten dus.
Gisteren op internationale vrouwendag naar een 5sterren hotel (Hyatt) geweest, met onbeperkte lunch en een belachelijk mooi paradijselijk zwembad, waar wij voor maarliefst 160.000 rupiah (12 euro) de hele dag gebruik van hebben gemaakt. Afsluitend een schoonheidsbehandeling bij een beauty salon voor 3,50 maakt ons leven hier niet duur ;)
Zoals jullie kunnen lezen even een ontzettende lap tekst met onze belevenissen, en blijkbaar is het daarom soms ook even lastig om te herinneren dat mensen thuis het ook leuk vinden om te weten wat wij doen hier. Bedankt voor alle reacties op onze vorige blog!! Erg leuk!!
We gaan ons best doen om voor ons reisje naar Bali, Lombok en Gili's nog een blog te schrijven, wij gaan hier de eerste 2 weken van april vertoeven want de school heeft vakantie.

Lieve groetjes van Nicky en Anouk

1. Jose:
    10 maart 2015
    Hey meis, leuk hoor al die verhalen. Wat een belevenissen allemaal, dat neemt niemand je meer af. Het is echt genieten begrijp ik. Ik hoop dat de rest van de tijd ook zo leuk zal worden als de afgelopen maand al is geweest, maar dat komt best goed denk ik! Ik wens jullie veel plezier verder en kijk nu al weer uit naar jullie volgende reisverslag.
    Groetjes, José
  2. Gert Mijnheer:
    10 maart 2015
    Ohlala wat heerlijk al jullie verhalen te lezen en niet te vergeten
    de mogelijkheid om via skyp je te zien met je stralende lach en bruine gezicht. Tjonge wat heb jij het naar je zin. Ben vet blij dat het zo goed me je gaat. Doooeii, je mamsie.
  3. Gerda:
    10 maart 2015
    Wat leuk om weer een verslag te lezen, je schrijft zodat het heel fijn te lezen is! En wat ondernemen jullie super leuke dingen! Gaaf hoor! Blijf ervan genieten en ons op de hoogte houden ha ha.
    Veel plezier!!! Groetjes, Gerda
  4. Fenny:
    11 maart 2015
    Wat een mooi verhaal! Zo leuk om te lezen hoe jullie genieten en wat een ervaringen allemaal. Echt super. X
  5. Nicky:
    11 maart 2015
    Ah ik hoor het al, erg vervelend daar en jullie willen vast snel terug naar dat prachtige en geciviliseerde Nederland... Weet je wat, gezien het feit dat we goede vriendinnen zijn offer ik me wel op jullie stage daar af te maken :p.

Nee hoor ik bedoel natuurlijk te zeggen: HEEL VEEL PLEZIER

Liefs, Pieké vanuit. ...........Groningen
  6. Oma wessels:
    11 maart 2015
    weer een mooi verslagi daar heb ik weer van genoten heerlijk dat jullie daar zo genieten ook mooi zijn de fotos groetjes van oma en opa wessels
  7. Jetty Hollander:
    12 maart 2015
    Geweldig leuk om dit alles weer te lezen. Wat een ervaring en wát een schik!! Even zo'n luxe hotel met zwembad en schoonheidsbehandeling is echt niet te veel hoor. Al die indrukken en die hitte kon je lekker even van je afspoelen. Het is jullie gegund!! Veel plezier nog en een dikke zoen vanuit Oldebroek.
  8. Gerben:
    12 maart 2015
    Zo zwaaar leeeevvuuuhhh!
    Maar wij hadden vandaag ook 15 graden en een strakblauwe lucht...

Lekker blijven ondernemen daar, en blijven genieten!

Spreek je snel (Digitaal helaas...)

Dikke kus!
  9. Erna en Jan:
    13 maart 2015
    Helemaal geen lap tekst, grappig geschreven en leuk om te lezen. Wat een belevenissen en wat fijn dat jullie zo genieten.
    Liefs
  10. Marian Feuth:
    Dag Nicky en Anouk,
    Wat een mooie verhalen ...en fijn zo"n lachende en aardige taxichauffeur die jullie alles laat zien.
    Tsja , je kunt je wel voorstellen dat als het eten zo lekker is en ze al met zo"n zwaar ontbijt beginnen ,dat er overgewicht is . Pas maar op , straks overkomt het jullie ook nog...!!!!-grapje-
    Fijn dat de school vakantie heeft en jullie Bali,Lombok en Gili"s-?- kunnen bezoeken,. Geniet er maar van
    Het ga jullie goed
  11. Antonio en tante Nardy:
    15 maart 2015
    Wat leuk om te lezen dat je op dezelfde plekken bent geweest als ik! Ik heb nog steeds een batik schilderij aan de muur (die met die vissen) dat ik in de kunstenaarswijk ik Yokya gekocht heb en ook de fabriek waar ze batik doeken maken heb ik bezocht. We hebben heel erg genoten van het verslag en het is helemaal niet lang. Jullie eten heerlijk vooral poepkoffie en kippenhoofd en poten lijken ons geweldig. En oma zegt: voorzichtig op de fiets!!
    Veel plezier verder, bedankt voor het prachtige verhaal en groetjes van ons vieren.
  12. Dinie Pieters:
    Hallo Nicky en Anouk,
    Wat hebben jullie al veel gezien en meegemaakt in zo'n korte tijd. Super!! We hebben jullie verhaal weer met veel belangstelling gelezen en kijken alweer uit naar het volgende. Heel veel plezier nog samen!! Groeten uit Raalte
  13. Gert Mijnheer:
    16 maart 2015
    Helemaal te gek om zo op de hoogte te blijven!
  14. Gert Mijnheer:
    17 maart 2015
    Reactie van Oma Hollander,
    Wat fijn dat jullie het zo goed naar de zin hebben.
    Lekker bruin bakken in het zonnetje.
    Voor kippepootjes maar naar ons toe. Veel plezier nog verder op jullie fantastische reis.
    Dag schatteboutjes
    Dag Anouk
  15. Neeltje:
    18 maart 2015
    Dag Anouk, wat leuk om jullie reisverhalen te lezen en te weten en zien hoe jullie leven eruit ziet in Yogyakarta. Prachtige foto's, wat ziet het er kleurrijk uit. Ik kan me voorstellen dat de dagen voorbij vliegen. De whitening creme was iets voor opa Jan Hollander Sr. geweest, hij wilde nooit in de zon en hield zomers buiten z'n bloes potdicht en de lange mouwen naar beneden om vooral niet bruin te worden, dat was een teken van armoede. Als je bruin was betekende dat je buiten werkte en een arbeiders baan had. Grappig hè, zou zo uit Indonesie kunnen komen. groet Neeltje